انواع سنگ ساختمانی

سنگ گرانیت،لایم استون،سنگ تراورتن،سنگ مرمر

انواع سنگ ساختمانی

سنگ گرانیت،لایم استون،سنگ تراورتن،سنگ مرمر

مزایا و معایب سنگ تراورتن

سنگ تراورتن نوعی سنگ طبیعی بوده که به طور گسترده ای در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. تراورتن نوعی سنگ آهکی متخلخل است که به وسیله ته نشینی رسوبات آب سرد و گرم در غارها تشکیل می شود و در ساختار آن کلسیم، استالاکتیت و استاگمتیت وجود دارد.

 

 

سنگ تراورتن در رنگ های متنوعی از جمله سفید، سیاه، خاکستری، قهوه ای، زرد، لیمویی و قرمز دیده می شود و ممکن است رگه دار یا بدون رگه باشند.

در واقع ترکیبات این سنگ از جمله آهن، کلسیم و ناخالصی های دیگر موجود در آن است که بر روی شکل رنگ و طرح آن اثر می گذارد. برای مثال هر چه میزان عناصر محلول در آب این منابع کمتر باشد، رنگ سنگ روشن تر خواهد بود و به سفیدی می گراید.

مزایای سنگ تراورتن

سنگ تراورتن کاربرد زیادی در نمای ساختمان دارد و دلیل آن هم ظاهر زیبا، خاصیت صیقل پذیری عالی و مزایای فراوان دیگری است که این سنگ دارد. همچنین، سنگ تراورتن دارای یک سری حفره در درون خود است که باعث ایجاد خاصیت عایق حرارتی و صوتی بودن آن شده است.

یکی دیگر از مزایایی که این حفره ها دارد این است که استحکام سنگ نصب شده را زیاد می کند. به این دلیل که سیمان در داخل این حفره ها نفوذ کرده و چسبندگی سنگ به دیوار را زیاد می کند.

معایب سنگ تراورتن

·        غیر یکنواخت بودن رنگ آن

·        وقتی سنگ تراورتن خیس می شود و دمای محیط به دمای انجماد برسد، ممکن است سریعا خرد شود.

·        مقاومت نسبتا پایین آن در برابر سرما

·        جذب آب نسبتا بالای سنگ. البته این عیب تا حد زیادی با ورود رزین به بازار رفع شده است. به این صورت که می توان در زمان فرآوری و پولیش از رزین استفاده کرده و به این طریق میزان جذب آب سنگ تراورتن را کاهش داد که از طرفی باعث می شود که این نوع سنگ دیرتر از حد معمول کثیف شود و نیاز به تمیزکاری کمتری داشته باشد. به همین خاطر است که بسیار مهم است که در هنگام فرآوری سنگ از چه نوع رزینی و با چه کیفیتی استفاده می شود، چرا که در طول عمر مفید و زیبایی ظاهری سنگ تراورتن نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. به همین دلایل است که در طراحی و ساخت نمای رومی ساختمان، تمام نما یا بخش های زیادی از آن از سنگ تراورتن استفاده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.