انواع سنگ ساختمانی

سنگ گرانیت،لایم استون،سنگ تراورتن،سنگ مرمر

انواع سنگ ساختمانی

سنگ گرانیت،لایم استون،سنگ تراورتن،سنگ مرمر

چگونگی شکل گیری سنگ مرمر

 

سنگ مرمر چیست؟

سنگ مرمر سنگی است که در اثر تحت فشار و حرارت قرار گرفتن سنگ آهک تشکیل می شود.این ترکیب عمدتا از کلسیم معدنی (CaCO3) تشکیل شده و معمولا حاوی مواد معدنی دیگر مانند کانی های رس، میکا، کوارتز، پیریت، اکسید آهن و گرافیت است. تحت شرایط دگرگونی، کلسیت در سنگ آهک به شکل سنگی تبدیل می شود که یک جرم کلسیم کلسیت متصل است.با  تحت حرارت و فشار قرار گرفتن دولومت، سنگ مرمر به وجود می آید. 

  

 

سنگ مرمر چگونه شکل می گیرد؟

سنگ مرمربیشتر در مرزهای صفحه همگرایی شکل می گیرد که در آن مناطق بزرگ پوسته زمین در معرض دگرگونی منطقه ای قرار دارند.بعضی از سنگ مرمر نیز با برخورد دگرگونی ایجاد می شود وقتی یک  خمیر ماگما گرم بخار آهکی یا دولومت مجاور را گرم می کند.

قبل از دگرگونی، کلسیت در سنگ آهک اغلب به شکل مواد فسیلی و بیولوژیکی باقی مانده است.در طول دگرگونی، این کلسیت دوباره کریستال شده و بافت سنگ تغییر می کند.مراحل اولیه تبدیل سنگ آهک به سنگ مرمر، کریستال کلسیت در سنگ بسیار کوچک است.در یک نمونه از آن ممکن است فقط به عنوان یک جرقه ای از نور منعکس به رسمیت شناخته شده است.همانطور که دگرگونی پیشرفت می کند، بلورها بزرگتر شده و به راحتی به عنوان بلورهای متصل کننده کلسیت قابل تشخیص می شوند. 

بدون تشکیل پوسته نیز رخ می دهد، که به طور معمول در سنگ هایی که توسط فشار مستقیم از یک مرز صفحه بکار می رود، یافت می شود.بازسازی چیزی است که جدایی بین سنگ آهک و سنگ مرمر را نشان می دهد. سنگ مرمر که در معرض سطوح پایین دگرگونی قرار گرفته، دارای کریستال های بسیار کمی از کلسایت است.کریستال ها به عنوان سطح پیشرفت دگرگونی بزرگتر می شوند.مواد معدنی خاک رس در داخل سنگ مرمر به میکا و ساختارهای پیچیده سیلیکات تغییر می کنند به گونه ای که سطح دگرگونی ها افزایش می یابد.

کاربرد و ویژگی های سنگ مرمر

  سنگ مرمر در رسوبات بزرگ رخ می دهد که می تواند صدها فوت و ضخامت گسترده و جغرافیایی باشد.واجازه می دهد تا آن را به لحاظ اقتصادی در مقیاس وسیع استخراج، با برخی از معادن و معادن میلیون ها تن در سال تولید کرد.اکثر سنگ مرمر از سنگ خرد شده یا سنگ ابعاد ساخته شده است.سنگ شکن به  طور مجموع در بزرگراه ها، تخت های راه آهن، پایه های ساختمان و سایر انواع ساخت و ساز استفاده می شود.ابعاد سنگ از سنگ مرمر  طریق به قطعاتی از ابعاد خاص تولید می شود.و در بناهای تاریخی، ساختمان ها، مجسمه ها، سنگ فرش و پروژه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.